Výpis systémových zpráv
Jak na zadávání veřejných zakázek na nových e-tržištích
Povinnost vypisovat zakázky malého rozsahu na vybrané standardizované komodity nad 50 000 Kč na nových e-tržištích mají ústřední orgány státní správy a jim podřízené organizace. Služeb elektronických tržišť však mohou dobrovolně využít i ostatní subjekty veřejné správy, jako jsou například územní samosprávné celky. V budoucnu bude využívání nového systému s nejvyšší pravděpodobností povinné i pro ně. Využívání nových tržišť je navíc finančně výhodné, na rozdíl od starého systému ho totiž hradí Ministerstvo pro místní rozvoj ČR a nikoliv samotní uživatelé.
K registraci je nutný elektronický podpis
Na začátku celého procesu stojí vyplnění registračního formuláře. „E-tržiště podporuje vyplňování údajů prostřednictvím informačního systému ARES,“ uvedl David Horký, ředitel e-tržiště Gemin.cz, které jako první získalo koncesi od Ministerstva pro místní rozvoj ČR. „Pokud je zadavatel veden v tomto systému, může si automaticky vygenerovat data do formuláře a nemusí všechny kolonky vyplňovat jednotlivě,“ dodal Horký. Pro registraci a další užívání e-tržiště je nutné mít zřízený elektronický podpis založený na kvalifikovaném certifikátu vydaným akreditovaným poskytovatelem certifikačních služeb. Pokud zadavatel tento podpis nevlastní, měl by si ho ještě před registrací zajistit.
Proces vypisování a vyhodnocení zakázek
Pro samotné zadání veřejné zakázky do e-tržiště je opět nutné vyplnit jednoduchý formulář, který obsahuje důležité údaje, jako je lhůta pro podávání nabídek, předpokládaná hodnota nabídky, či druh zadávacího řízení. Zadávací řízení má 8 druhů, mezi něž patří otevřená a uzavřená výzva, minitendr či zjednodušené podlimitní řízení. Vyhodnocení nabídek probíhá na základě předem stanovených kritérií. Základním hodnotícím kritériem je nejnižší cena, výsledné pořadí pak mohou ovlivnit i další dílčí kritéria.
E-aukce zdarma pro všechny zadavatele
Elektronická tržiště také umožňují bezplatné vypisování e-aukcí, což znamená velkou úsporu nákladů pro ty zadavatele, kteří si až dosud museli pořizovat vlastní aukční systémy. E-aukce začíná otevřením virtuálního prostoru aukční síně, zahájením aukčního kola pak dodavatelé mohou začít podávat své nabídky. Během průběhu aukce má dodavatel možnost aukci prodloužit, přerušit či úplně zrušit. V odůvodněných případech může také některé dodavatele z účasti na aukci vyloučit. Aukčních kol může být hned několik, k uzavření aukční síně dochází po přiřazení výsledků z posledního kola k odpovídajícímu zadávacímu řízení.
Možnost využití uživatelské podpory
Pro ty, kteří si s novým systémem nevědí rady a nevyznají se v aktuální legislativě, nabízí nová e-tržiště několik možností, jak získat všechny potřebné informace. Využít mohou hromadných školení, či individuálního zaškolení šitého přímo na míru. Se svými dotazy se také mohou obrátit na centrum klientské podpory, a to jak telefonicky, tak prostřednictvím e-mailu. Mnoho důležitých informací naleznou také na webových stránkách samotných elektronických tržišť.
Aditivní služby jsou za příplatek
Jak již bylo řečeno, základní služby nových e-tržišť hradí Ministerstvo pro místní rozvoj ČR, za využívání nadstandardních aditivních služeb si však zadavatelé připlatí. Seznam aditivních služeb se u jednotlivých e-tržišť liší, k nejběžnějším patří realizace školení, napojení na spisovou službu a možnost vypisovat veřejné zakázky v hodnotě do 5000 Kč.
Vydáno 13. 7. 2012, Deník veřejné správy, str. 00
Článek zveřejněn na: http://www.dvs.cz/clanek.asp?id=6550636