Výpis systémových zpráv
ISSS 2012 – Internet ve státní správě a samosprávě (local and regional information society)
Hlavním pořadatelem konference byla společnost Triada. Generálním partnerem se stala Česká spořitelna. Záštitu letošnímu ročníku konference poskytli: premiér České republiky Petra Nečas, ministr vnitra Jan Kubice, Ministerstvo práce a sociálních věcí a Asociace krajů České republiky. Patronát nad konferencí Visegrádské čtyřky měl Přemysl Sobotka, 1. místopředseda Senátu Parlamentu České republiky.
Program konference
Klíčovými tématy letošní konference byly základní registry, jejichž ostrý start je naplánován na 1. 7. 2012, a novela zákona č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, ve znění pozdějších předpisů. Stranou však nezůstal ani další vývoj stávajících projektů - Czech POINT, ISDS, digitalizace a archivace - využití cloud computingu, outsourcingu nebo virtualizace, komunikační infrastruktura, mobilní technologie ve veřejné správě, otázky bezpečnosti informačních systémů, správa a ochrana identit, GIS systémy a mapové služby. Součástí programu byly i specializované odborné bloky věnované např. elektronizaci zdravotnictví (e-Health) nebo e-Turismu.
Doprovodný program
Konferenci ISSS i letos doprovázelo mezinárodní setkání LORIS (Local and Regional Information Society) věnované spolupráci a výměně zkušeností evropských měst a regionů a V4DIS (Visegrad Four for Developing Information Society) zaměřené na výměnu zkušeností a spolupráci zemí Visegradu v oblasti informatizace veřejné správy.
Základní registry
Robert Ledvinka, vrchní ředitel sekce pro informatiku a e-Government Ministerstva vnitra České republiky řekl, že základní registry vznikají z důvodu změnit fungování veřejné správy tak, aby se nám všem ulehčil život. Změnu by měl pocítit nejenom občan při kontaktu s úřadem, ale i úředník při každodenní práci.
Od 1. 7. 2012 nebude občan muset dokládat úředníkovi údaje, které po něm chce stát, a dokazovat jejich pravost. Pokud se bude jednat o referenční údaje, pak si je bude muset úředník zjistit sám, a to prostřednictvím základních registrů.
Jednou ze základních změn, na kterou si bude muset úředník zvyknout, je vznik referenčního údaje. Zatím jde o cca 120 nejdůležitějších osobních údajů vyjmenovaných v zákoně o základních registrech, které tvoří soubor údajů, jejichž správnost a aktuálnost garantuje stát. Základní registry budou pro úředníka jediným relevantním zdrojem a referenční údaje budou automaticky považovány za správné. Za jejich použití nebude odpovědný úředník, ale stát.
Zákon o základních registrech
Zákon č. 111/2009 Sb., o základních registrech, ve znění pozdějších předpisů, vymezuje obsah základních registrů a informačního systému územní identifikace a stanoví práva a povinnosti, které souvisejí s jejich vytvářením, užíváním a provozem, a dále zřizuje Správu základních registrů.
Registr obyvatel (ROB) - obsahuje údaje o fyzických osobách, kterými jsou státní občané České republiky, cizinci, kterým bylo vydáno povolení k trvalému pobytu, cizinci s uděleným azylem nebo doplňkovou ochranou apod. Správcem registru je Ministerstvo vnitra České republiky.
Registr právnických osob, podnikajících fyzických osob a orgánů veřejné moci (ROS) - obsahuje údaje o těchto osobách. Správcem registru je Český statistický úřad.
Registr územní identifikace, adres a nemovitostí (RUIAN) - obsahuje údaje vztahující se k územním prvkům a územně-evidenčním jednotkám a nemovitostem. Správcem registru je Český úřad zeměměřičský a katastrální.
Registr agend orgánů veřejné moci a některých práv a povinností (RPP) - obsahuje údaje o územních prvcích a referenční údaje o územně evidenčních jednotkách. Správcem registru je Ministerstvo vnitra České republiky. Sdílení dat mezi jednotlivými základními registry bude zajištěno prostřednictvím, informačního systému základních registrů (ISZR). Správcem tohoto systému bude Správa základních registrů. Tento úřad je podřízen Ministerstvu vnitra České republiky, jeho ředitelem je Michal Pešek.
K údajům v základních registrech budou mít přístup pouze orgány veřejné moci (orgánem veřejné moci se podle zákona rozumí státní orgán, územní samosprávný celek a fyzická nebo právnická osoba, byla-li jí svěřena působnost v oblasti veřejné správy).
Správa základních registrů
- je základní vstupní branou do systému základních registrů,
- má být správcem informačního systému základních registrů,
- zajišťuje provoz systému a odpovídá za jeho bezpečnost,
- má na starosti bezpečnostní monitoring, může zahájit i správní řízení,
- vede záznam o všech událostech, které s provozem informačního systému základních registrů souvisejí,
- nabízí podporu pro vývojáře, call centrum, help desk a service desk.
Každý orgán veřejné moci musí být zaregistrován pro výkon agendy. Konkrétní identifikační kód agendy je nezbytný pro přístup k vnějšímu rozhraní informačního systému základních registrů a je součástí ověřování konkrétního agendového informačního systému (AIS). Každý úřad musí přijmout taková opatření, která zabrání neoprávněnému přístupu k referenčním údajům uvedeným v základních registrech. Orgán veřejné moci proto musí vést a archivovat záznamy o přístupu všech úředníků ze svých AIS do systému základních registrů.
Testování projektu
Pilotní projekt základních registrů je testován městskou částí Praha 13, která jako první spouštěla kontaktní místo veřejné správy - Czech POINT. Kateřina Černá, tajemnice této městské části, si myslí, že pokud se podaří předejít zásadním technickým problémům, tak úředníci, pokud dostanou dostatek informací, přechod na základní registry zvládnou.
Zákon o veřejných zakázkách
Zákon č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, ve znění pozdějších předpisů, je jednou ze součástí celého komplexu zákonů upravujících nakládání s veřejnými financemi. Cílem novely zákona, která vstoupila v platnost 1. 4. 2012, je minimalizovat nedostatky zjištěné při dosavadní aplikaci zákona o veřejných zakázkách, zjednodušit, zpřesnit a zefektivnit zadávání veřejných zakázek, posílit jeho transparentnost a začlenit do českého práva změny práva EU v oblasti zadávání veřejných zakázek. Vláda České republiky si od novely zákona slibuje omezení korupce a transparentnější vynakládání peněz daňových poplatníků.
Elektronická tržiště
Od 1. 7. 2012 dojde k podstatné změně v zadávání veřejných zakázek. V ostrém režimu odstartuje nový systém elektronických tržišť (e-tržišť) - efektivního nástroje pro realizaci zadávacích řízení pro veřejné zakázky.
Elektronické tržiště je webová aplikace, která umožňuje elektronické zadávání veřejných zakázek ve stanovených zadávacích řízeních. E-tržiště je plně elektronický systém, všechny úkony v zadávacím řízení provádí zadavatel i dodavatel v elektronické podobě.
E-tržiště jsou určena pro rychlé operativní nákupy snadno standardizovaného zboží, služeb či stavebních prací. Gestorem významných opatření Národního plánu elektronického zadávání veřejných zakázek a správcem „Informačního systému o veřejných zakázkách“ a Portálu o veřejných zakázkách a koncesích je Ministerstvo pro místní rozvoj České republiky, které provádí metodické řízení procesu zadávání veřejných zakázek, spoluzajišťuje přípravu souvisejících právních norem a podílí se na tvorbě celostátní koncepce v oblasti spolupráce veřejného a soukromého sektoru (Public Private Partnership), tzv. PPP projektů.
Povinnosti zadávat určené veřejné zakázky prostřednictvím e-tržišť mají v novém systému ústřední orgány státní správy a jim podřízené organizace. Využívání e-tržišť není však omezeno pouze na tyto subjekty. Ostatní organizace, např. územní samosprávné celky, a další, mohou tento nástroj využívat za stejných podmínek jako organizace, které tuto povinnost mají danou. V koncesním řízení byly jako provozovatelé nového systému vybrány tyto společnosti: Česká pošta, Český trh, Sdružení eTenders, Syntaxit a Vortal.
Udělování cen
Tradiční součástí konference bylo i vyhlašování cen oblíbených soutěží.
Porota letos udělila cenu soutěže Český zavináč Ondřeji Felixovi za zásadní přínos, který měl v roli hlavního architekta e-Governmentu pro elektronizaci veřejné správy v České republice, a za dotažení řady klíčových projektů do fáze konečné realizace.
V rámci slavnostního společenského večera byly v pondělí 2. dubna 2012 vyhlášeny i další ceny soutěží Zlatý Erb (soutěž o nejlepší webové stránky a elektronické služby měst a obcí), EuroCrest (evropská soutěž měst a obcí o nejlepší webové stránky), Biblioweb (soutěž o nejlepší webovou prezentaci knihovny) či JuniorErb (soutěž určená mladým talentovaným tvůrcům internetových projektů a webových stránek).
Vítězi Zlatého Erbu se staly v kategorii „nejlepší webová stránka města“ Most, v kategorii „nejlepší webová stránka obce“ Lovčice (okres Hradec Králové) a v kategorii „nejlepší elektronická služba“ Děčín: Mobilní aplikace města Děčín - Magistrát do kapsy.
V soutěži Eurocrest se mezi hlavní oceněné projekty roku zařadily oficiální stránky města Hradec Králové, oficiální stránky slovenské Bratislavy a polského města Zabrze.
V soutěži Biblioweb zvítězily Městská knihovna Litvínov (v obcích nad 20 tisíc obyvatel), Městská knihovna Česká Třebová (od 3 tisíc do 20 tisíc obyvatel) a Městská knihovna Jevíčko (v obcích do 3 tisíc obyvatel).
Vítězem celostátního kola JuniorErbu se stal Tomáš Čakloš se školním časopisem Gymnázia Šlapanice.
O autorovi| Mgr. Martina Smetanová, Deloitte Audit Praha
Vydáno 2. 5. 2012, UNES, str. 23 Aktuální dění